לפרטים 1-800-280-281

תואר ראשון ושני יראת 08-8511572 לומדי המשך והסבה מלי 08-8511513

תקצירי קורסים

תורת השירה והפרוזה הסיפורית

בקורס זה נלמד להכיר את ההגדרות הבסיסיות של השירה והסיפורת, מושגי יסודי, תאוריות ספרותיות, הגדרות והבחנות, יוצרים מרכזיים, ומיומנויות בסיסיות לניתוח יצירות ספרותיות למרכיביהם הפואטיים.

השירה העברית בימי הביניים

שירת ימי הביניים היא חלק חשוב מארון הספרים היהודי. למן הפיוט הארץ-ישראלי הקדום, ועד לשלהי ימי הביניים, התפתחה שירה המשקפת פרק מפואר בתולדות היצירה העברית, המשולבת בחייה ובהגותה. שירת ספרד נחשבת לאחד משיאיה של תקופה זו. שירה זו על מאפייניה הפכה לאבן שתייה לדורות של אומנים עד ימינו ועל מוריה לעתיד ללמוד וללמדה לדורות הבאים.

דרמה ותאטרון

הקורס יערוך סקירה פאנורמית על תולדות הדרמה והתיאטרון החל מהתיאטרון היווני הקדום וכלה בדרמה המודרנית של המאה העשרים תוך הדגמה  ממבחר מאפיין של יצירות, וצפיה בעיבודים קולונועיים למחזות קלאסיים.

זרמים וסגנונות בספרות ובאמנות העולמיים – רומנטיקה, ריאליזם, אימפרסיוניזם

קורס בין תחומי זה פותח צוהר לעולם מרתק של ספרות ואמנות על זרמיהם השונים: רומנטיקה, ריאליזם, אימפרסיוניזם, תוך התייחסות למאפיינים פואטיים ותמאטיים ובדגש על ההתפתחות הדיאלקטית ונסיבותיה, בעולם הרוח והתרבות המודרניים.

הסטודנט לומד לפתח רגישות אסתטית באמצעות דרכי מבע יחודיות של הטקסט הכתוב מול אמנויות אחרות: ציור, פיסול, מוסיקה וקולנוע.

הספרות העברית החדשה

הסיפורת העברית כמוה כשקף תרבותי המשרטט את דיוקן כותביה וקוראיה. הקורס יתמקד ביצירות הפרוזאיות המרכזיות שנכתבו בחצי המאה האחרונה ויעקוב אחר התפתחותן וערעורן של נורמות פואטיות. הסקירה התמאטית שתוצע בקורס תאפשר מבט פנורמי רב-רובדי על המפעל הספרותי הנושא את השם סיפורת עברית חדשה.

הסיפור העולמי הקצר

הקורס מעלה סוגיות פואטיות ותמאטיות מתחום הז'אנר של הסיפור הקצר וחושף את הלומד בו למגוון קסום ומרתק של סיפורים קצרים ממיטב הספרות העולמית ומתייחס אל הנרטיבים, הדמויות ודרכי אפיונן ומרכיבים נוספים של הטקסט הספרותי.

דגש מיוחד מושם על הזרם הסגנוני אליהם משתייכים הסיפורים השונים תוך הבאת דוגמאות מעולם האמנות הפלסטית והקולנוע.

הילד השונה והחריג בספרות ילדים

תקציר הקורס: במהלך הקורס נבחן יצירות מז'אנרים שונים העוסקות בילד החריג והשונה בעיותיו ועולמו, וזאת בניסיון לעמוד על הזיקה שבינן לבין ה"חיים". נלמד להבחין בין דרכי ביטוי שונות של יוצרים שונים לנושא משותף, ובכך נעשיר את עולם ההתנסות שלנו. כמו כן

נרכוש מיומנות בדרכי ניתוח יצירות בכלים ספרותיים מתקדמים וגם על-פי ה"הוראה הטיפולית"-הביבליותרפיה.

ז'אנרים בספרות הילדים בזיקה לסגנונות איור בספרי ילדים

במהלך הקורס נבחן ז'אנרים  בספרות הילדים. נתנסה בתהליך מובנה של קריאת טקסטים המיועדים לילדים. נעמוד על המאפיינים הייחודיים לכל ז'אנר (שירה וסיפורת). נתמודד עם סוגיות של מיון, סיווג ובניית אנלוגיות בספרות הילדים. נחשוף שיטות דידקטיות המאפיינות ספרות הילדים, וזאת בהנחה שבחירתו של יוצר בז'אנר מסוים היא במהותה גם בחירה בשיטה דידקטית.

מאחר ולטקסט הכתוב מתלווה איור המציין מעבר מהשפה המילולית אל השפה החזותית, נבחין בזיקה בין סגנונות שונים של איורים (סגנון המבטא דמיון, סגנון השואף לדיוק אובייקטיבי, ועוד). נלמד להבין את תפקידיו של האיור בהשלמת התמליל באמצעות שפה אמנותית נוספת.

יסודות הרומן המודרני

היה זה מארק טוויין שאמר: "לאדם שלא קורא ספרים טובים איו יתרון על פני אדם שלא יכול לקרוא". סוגת הרומן, ולא רק מטעמי רחבות היריעה, מהווה אתגר לקוראיה, ללומדיה ולחוקריה המוצאים בטקסט עולם כמו-ממשי. האשליה האמנותית של שלמות החיים זכתה למחקרים רבים שתהו אחר האופן שבו מייצר הסופר את אותה השלמות, ומאידך גיסא ביקשו לבחון מהם המחסומים המונעים מהקורא ללכת שולל אחר אותה טוטאליות. בקורס זה נחדד את מיומנויות הקריאה, הניתוח והשיפוט האסתטי של הסוגה הספרותית העתיקה ועם זאת העכשווית במיוחד. נעמוד על מאפייני הז'אנר, נכיר את תתי הסוגות שלו ונתייחס גם לקשיים ולאתגרים שבהוראת הרומן.

סדנה לכתיבת פרוזה

כתיבה מסייעת לקורא לערוך מסע נפשי לתוכו ולדלות משם את היצירה שלו שעשויה להכיל את כתיבתו של הרגע המכונן בחייו, את זיכרון עברו את חלומותיו ואת משא נפשו. גילוי העצמי שלו יכול אף לרפא את נפשו. ביצירה מנהל הכותב דו שיח עם עצמו. כדי לכתוב על הקורס לגרום לגירוי לכתיבה בדרכים שונות כמו דרך חווית הקריאה ביצירות שונות וכן ללמוד טכניקות לכתיבה ואף להכיר תכנים בסיסיים הקשורים לפואטיקה הספרותית.

השירה העברית החדשה

השירה העברית החדשה היא חוליה בתולדות עם ישראל ומורשתו והיא חלק מנכסי צאן הברזל שלו. היא מבטאה את ההווי של העם בעשרות השנים האחרונות על ביטוייו השונים, ומעשירה את הלשון העברית החדשה על תשתיותיה. לשירה זו היבטים חברתיים, אישיים וארספואטיים לצד היבטים אומנותיים מתחומי האומנות הפלסטית ומהמוזיקה הנלווים אליה כמקור להשראה או להשפעה, והיא עשויה להפוך למוקד להעשרת עולמו של המורה והתלמיד.

הסיפורת של ש"י עגנון

עגנון הוא היוצר המשקף ביצירתו את התרבות היהודית על תשתיותיה. כתיבתו הייחודית על לשון המקרא , לשון החכמים והעברית החדשה, הסוגות הספרותיות שלו ודרכי הסיפר שלו, הפכו לשכיות חמדה שעל כל מורה ותלמיד להכיר. גם העושר הרב של הביקורת העוסקת ביצירת עגנון היא תחום שעל כל מורה לעתיד להכיר ולהיות שותף לה.

הסיפור החסידי

"העולם אומרים שסיפורי מעשיות מסוגל לשינה. ואני אמרתי שעל-ידי סיפורי מעשיות מעוררין בני אדם משנתם" (ר' נחמן מברסלב). הסיפור החסידי הינו אחת מסוגות הסיפור המרתקות ביותר בתרבות היהודית. במהלך הקורס נתחקה אחר שורשיו האידאים, נעמוד על הפואטיקה הייחודית לו, ונסקור את עיקרי הנושאים שהוא מטפל בהם, ואת הדמויות המרכזיות הקשורות בו. כמו כן, נעמוד על הקשרים שהוא מקיים עם צורות ביטוי רוחניות אחרות בחסידות: הניגון והשיחה, וכן על השפעתו על הספרות היהודית – בעברית ובשפות אחרות.

שירת ח"נ ביאליק

הרציונל: ח"נ ביאליק משקף ביצירתו את תולדות עם ישראל בתקופת התחייה. שירתו המגוונת על נושאיה השונים כמו: שירת בית המדרש, שירי הזעם והתוכחה לצד שירת האהבה והשירה הארספואטית על הלשון העברית העשירה הפכו להיות חלק מהעם ומהזיכרון הקולקטיבי שלו. אין לראות את קיומו של העם כעם ללא ידע בשירת ביאליק.

מן המדרש והאגדה לנובלה ולסיפור הקצר

"קול המונה של תביעת הלב בשטף מרוצתה לנקודת שאיפתה – זוהי האגדה" (ח"נ ביאליק, הלכה ואגדה). במהלך הקורס ננסה לעמוד על ייחודה של האגדה, ובפרט של סיפורים מסוג מעשי חכמים, אותם נקרא קריאה צמודה תוך התייחסות להקשרם הטקסטואלי והתרבותי. נעמוד על הפואטיקה האופיינית לסיפורים אלה, ונשווה אותם ליצירות מן הספרות העברית החדשה. נתייחס להיבטים פואטיים ותמטיים כאחד, וננסה גם לעמוד על השפעת המדרש והאגדה על הספרות העברית החדשה לגווניה.

מבוא לספרות ילדים

הקורס יאפשר לתלמידות הכרות ראשונית עם עולמה של ספרות ילדים :

תולדות ספרות הילדים וההבדל בינה לספרות המבוגרים, פסיכולוגיה של הקריאה, מבוא לתורת הז'אנרים- היבטים ספרותיים של ספרות הילדים כמערכת בתוך רב מערכת, הכרת סוגיות וסוגים בשירת ילדים, מפתח לניתוח סיפור והערכתו

משוררים גדולים לילדים קטנים

קורס זה יוקדש לעיון בכתיבתם של היוצרים "כפולי הפנים" – המשוררים והסופרים שייעדו עצמם לכתוב עבור שני קהלים שונים: מבוגרים וילדים. הקורס יתמקד בספרות לילדים מתוך מגמה להציג את איכויותיה ומגמותיה, כאשר ברקע האחורי יעמדו הטקסטים שנכתבו למבוגרים ויאירו את הייחודיות שבתופעת הכתיבה הכפולה. דרך יצירותיהם של ביאליק, שלונסקי, גולדברג, אלתרמן, עמיחי, זך ואחרים ננסה לעקוב אחר הילד שבמבוגר והמבוגר שבילד.

חינוך וחניכה בראי הספרות והקולנוע

הספרות מראשיתה הקדומה משופעת ביצירות בעל פה ובכתב שנושאן הוא ההוראה והלמידה. גם הספרות הבתר-מקראית נוצרה בתהליך של הוראה ולמידה. יוצרים שונים (בנימין תמוז, יהודה עמיחי, אהרן אלמוג, אלבר קאמי, אריך מריה רמרק, רפיק שאמי ואחרים) וכן יצירות קולנועיות שונות ("לאדוני באהבה", "ללכת שבי אחריו" ועוד) עסקו בשאלות עמן ננסה להתמודד בקורס כגון: מהי דמות המורה וכיצד היא מעוצבת בטקסט הספרותי? מהו מקומו של בית הספר בעולמם של התלמידים וכיצד נתפס בעיניהם מקצוע ההוראה? כיצד לומדים וכיצד מלמדים? מהו "סוד" הקשר בין מורה לתלמידיו ומה משמעותו של קשר זה בפרספקטיבה של זמן?

הפואטיקה של יצירת ש"י עגנון – סמינריון

לסמינריון שני חלקים: השיעורים בחלקו הראשון של הסמסטר הראשון יוקדשו ללימוד נושאים מרכזיים ביצירת עגנון ולדרכי הבעתם.

השיעורים הבאים יוקדשו להנחייה בכתיבת העבודה הסמינריונית. במהלך שיעורים אלו יתחילו הסטודנטים לבחור לעצמם נושאים לעבודה, מתוך מגוון שיוצע להם או לפי בחירתם. בשלב הבא ייערכו פגישות הדרכה והכוונה באופן פרטני. מפגשים של הקבוצה כולה ייוחדו לדרכי כתיבת עבודות אקדמיות.

במהלך הסמסטר השני יושמעו סקירות מפי הסטודנטים על נושאי עבודתם, כל אחד לפי מידת התקדמותו.

סיפורי המקרא בראי המדרש והאגדה

סיפורי המקרא בראי המדרש והאגדה של חז"ל, הם אחת מן התופעות הספרותיות המרתקות בספרות חז"ל חכמים התייחסו לסיפורי המקרא בצורות שונות, החל מדרשות צמודות לפסוק, הרחבות של הסיפור המקראי, ועד לסיפורים העומדים בפני עצמם, המכונים בעקבות עפרה מאיר 'סיפורים דרשניים'. כסיפורים מיניאטוריים יש בהם עלילה, דמויות ומשמעות. כפרשנות, הם מקיימים זיקות לשוניות ותמטיות למקרא. מורכבות זו תעסיק אותנו מכמה בחינות: זיקתו של הסיפור הדרשני למקרא, דרכי עיצובו מחדש של הסיפור המקראי, הקשריו בעולמם של חז"ל, ובהדגשה מיוחדת, הקשריו בקובץ שבו הוא נתון. הדיון יתבסס על מחקר קיים, במגמה לבחון, להשוות בין גישות מחקריות ולהביע עמדה. נתייחס אפוא להיבטים פואטיים, פרשניים, היסטוריים, תרבותיים וביקורתיים. כל אחד מן הנושאים שיידונו ילווה בהדגמות ובניתוח של סיפורים דרשניים מתוך מגוון רחב ככל האפשר של קבצים (מדרשי אגדה, מדרשי הלכה, תלמוד ירושלמי, תלמוד בבלי).