לפרטים 1-800-280-281

תואר ראשון ושני יראת 08-8511572 לומדי המשך והסבה מלי 08-8511513

תקצירי קורסים

אנטומיה

לימוד גוף האדם מהיבט תפקודי של מבנה מערכת התנועה – השלד, המפרקים והשרירים. במהלך הקורס נדרש הסטודנט ליישם את החומר הנלמד לפעילות גופנית, תפקוד מערכות הגוף השונות ומערכות הבקרה.

קינזיולוגיה

הכרת עקרונות של אנטומיה תפקודית והשפעה של גורמים מכאניים פנימיים/חיצוניים על תנועת גוף האדם; מנופים, רקמת העצם, עמידה בעומסים, סוגי מפרקים; סוגי שרירים, סיבים, גורמים המשפיעים על כוח, חיזוק, פציעות; תא עצב מוטורי, יחידות מוטוריות, תא עצב תחושתי, גמישות ואימון פליאומטרי; אנטומיה פונקציונלית של הגפה העליונה, הגפה התחתונה ועמוד השדרה; הקניית מיומנויות לניתוחי תנועה.

מבוא לביומכניקה

הכרת מונחי יסוד של מכאניקה ניוטונית לצורך הבנה של היבטים מכאניים הקשורים לתנועת האדם; תנועה במהירות קבועה; מהירות ממוצעת ומהירות רגעית; תנועה שוות תאוצה ותנועה בתאוצה משתנה; תיאור תנועה; מהו כוח?; סוגי כוחות; שלושת חוקי ניוטון; גלילאו וכוח המשיכה; מומנט; שיווי משקל; יציבות ומרכז הכובד; נפילה חופשית; זריקה אנכית ומהירות גבולית.

ביומכניקה

הבהרת הקשר בין חוקי המכאניקה למערכת שלד-שריר ותוצאותיה; הכרת עקרונות הביומכניקה ויישומם בתנועות היומיום ובפעילות ספורטיבית; זריקה אופקית וזריקה משופעת (תנועת קליע); עבודה; אנרגיה קינטית ואנרגיה פוטנציאלית; חוק שימור האנרגיה; מהירות זוויתית ומהירות קווית; הכח הצנטריפטלי ותאוצה זוויתית; מתקף ותנע קווי; חוק שימור התנע; התנגשות ורתע; התמד; הקשר בין מומנט לתאוצה זוויתית; מתקף ותנע זוויתי; שימור תנע זוויתי; חקר תנועה איכותי / כמותי.

מבוא לביוכימיה

הכרת המושגים הבסיסיים בכימיה כללית ואורגנית, רמות הארגון בגוף החי, הכרת עקרונות יסוד ביוכימיים-פיזיקאליים של תהליכים ומנגנונים פיזיולוגיים. הבנת הקשר במושגי יסוד בביוכימיה כבסיס למקצועות כגון: פיזיולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה של המאמץ ותורת הכושר הגופני.

פיזיולוגיה של המערכות

לימוד מערכות הגוף השונות והתאמתן לתפקידן, מבנה מערכות ההובלה בגוף – תהליכי חילוף חומרים בין התא וסביבתו , צינורות הדם והלימפה. מבנה מערכת הנשימה, מערכות ההפרשה ומערכת העיכול .

פיזיולוגיה של המאמץ

הכרת התהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים במערכות הגוף השונות במאמץ גופני, אספקת האנרגיה במאמץ, הכרת מערכות הגוף במאמץ: נשימה וזרימה, מערכת התנועה, מערכות הבקרה, היבטים פיזיולוגיים של האימון הגופני, מאמץ בתנאים מיוחדים (גבהים, מעמקי הים, חום, קור), מדידה והערכת היכולת הגופנית.

התפתחות ולמידה מוטורית

תיאור שלבי ההתפתחות המוטורית על רקע שלבי ההתפתחות הכלליים של הילד, הרקע הפיזיולוגי ללמידה, הגישות והשיטות השונות ליישום עקרונות הלמידה המוטורית, הזיכרון המוטורי והמשוב בלמידה מוטורית.

חינוך גופני לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים

הקורס מתמקד בהקניית ידע תאורטי ויישומי בתחום חינוך גופני על אודות מגוון אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, כמו בעלי ליקויים מוטוריים, בעלי פיגור שכלי, בעלי ליקויי למידה, בעלי ליקויי קשב והיפראקטיביות. הידע התאורטי כולל הגדרות, מאפיינים, אטיולוגיה ודרכי התערבות שיקומיות. החלק היישומי מציג את ההתייחסות הייחודית בשיעורי החינוך הגופני, את תפקיד המורה בשילוב הילד החריג בכיתה הרגילה ובמערכות ייחודיות ואת יישום דרכי ההוראה לפי אופי המגבלה.

למידה מוטורית – שיעור ומעבדה

הבנת מנגנוני שליטה ובקרה מוטוריים, הבנת תהליכים קוגניטיביים ומוטוריים הקובעים למידה וביצוע מיומנויות מוטוריות. הכרת מחקר יישומי (מחקר שדה), ומחקר בסיסי בהתנהגות מוטורית. הצגת אספקטים שונים של מיומנויות וכישורים מוטוריים כמו: תפיסה חושית, שיווי-משקל, קואורדינציה, זמן תגובה וכו'. לימוד עקרונות המתייחסים לנושאי הלימוד כמו: סוגי האימון ומאפייני המשוב בלמידה מוטורית, המסייעים ליישום התיאוריות של לימוד המיומנויות הלכה למעשה בשדה הוראת המיומנויות המוטוריות.

טיפוח היציבה

הקורס מתמקד בגילאי הילדות ובני הנוער. ומטרתו להקנות ידע בסיסי בנושא יציבה בגילאים אלו . בנוסף, להכיר ולשלב את תחום טיפוח היציבה כחלק מההוראה בבית הספר, ולשלב את עקרונות היציבה הנכונה בפעילות גופנית ובחיי יומיום . חלק מהנושאים הנלמדים: מערכת השלד והשרירים ביציבה תקינה . שימוש נכון בגוף בחיי היום יום, ארגונומיה תנועתית, כושר גופני אצל ילדים – הקשר ליציבה טובה או לקויה, סוגים שונים של ליקויי יציבה.

מבוא לתזונה

מושגי יסוד בתזונה ובמטבוליזם, עקרונות בניית תפריט במצבי בריאות וחולי, תזונה ותרומת הפעילות הגופנית, התאמת פעילות מאוזנת לבריאות תקינה, מצבים נפשיים והשפעתם על הרגלים תזונתיים.

ארגון ומנהל ספורט וחינוך גופני

הקניית יסודות בארגון מפעלי ספורט וחינוך גופני בבתי"ס ובקהילה, הכרת שיטות בארגון כנסים, מפגשים ויוזמות בתחום הספורט והפעילות הגופנית. הקורס כולל תרגיל.

תזונה בריאות ופעילות גופנית

הקורס עוסק בעקרונות התזונה הנבונה כאורח חיים. התזונה הנבונה כמונעת מחלות ומטפלת במחלות. התזונה המונעת ומטפלת בהשמנת יתר, לחץ דם גבוה דיסליפידמיה וסוכרת. תפקידו של המורה באיתור בהפרעות באכילה, אנורקסיה בולמיה וכו' ,והטיפול התזונתי בהפרעות אלו.כמו כן עוסק הקורס בתזונת ספורטאים במהלך תקופת הפעילות. בין הפעילויות, לפני פעילות ואחרי הפעילות. התמקדות על עיתוי ארוחות ושתייה.

פעילות גופנית לחולים במחלות כרוניות (היבטים פיזיולוגיים ובריאותיים של פעילות גופנית)

הבנת החשיבות של הפעילות הגופנית לבריאות האדם, הרגלי פעילות גופנית – תורשה מול סביבה, הקשר של פעילות גופנית עם גדילה והתפתחות, בריאות המערכת האורטופדית, בריאות מערכות הלב, כלי-הדם והנשימה, תופעת ההשמנה, מצבי-לחץ, פעילות גופנית במעגל החיים, פעילות גופנית והמערכת החיסונית והחלמה מפציעות, הקניית כלים פיזיולוגיים של האימון הגופני לשם שיפור הבריאות על ידי פעילות גופנית, הכרת דרכים, שיטות ותוכניות לביצוע פ"ג בריאותית, לימוד דרכים למדידה, הערכה ומעקב אחר יעילות פעילות גופנית ותרומתה לבריאות, הגישה הכוללנית ביישום המטרות הבריאותיות של פעילות גופנית.

מתודיקה של החינוך הגופני בחטיבה הצעירה

מטרת תורת ההוראה בחינוך הגופני בקדם היסודי היא לחשוף את הסטודנטים לדרכי הוראה, מתודות וגישות להוראת החינוך הגופני בגיל הרך.כמו כן יכירו הסטודנטים את תכנית הלימודים החדשה של החינוך הגופני בכיתות א' ב' וילמדו להפעיל שיקולי דעת מקצועיים לבחירה, לתכנון וליישום המטרות והיעדים של החינוך הגופני בגיל הרך.על בסיס תכנית הלימודים חדשה ילמדו הסטודנטים להגדיר נושא ולנסחו ולהעלותו בכתב כמערך שיעור. כמו כן הסטודנטים ילמדו להפעיל שיקולי דעת בבחירת משחק ומיומנויות מוטוריות על בסיס אפיונים , צרכים והתפתחות של חתך גילאים אלו.

מתודיקה של החינוך הגופני בבית הספר היסודי

הקורס עוסק בהכרת תוכנית הלימודים החדשה בחינוך גופני, תוך דגש על הצבת יעדים ומחוונים למדידת השגתם. הקורס מתמקד בבניית יחידת הוראה על פי הדיסציפלינות השונות, כאשר בד בבד עם יצירת היחידה נחשף הסטודנט לשיקולים דידקטיים והתייחסות להיבטים שונים בתלמיד. הקורס שם דגש על פיתוח הדרגתי של יחידות ההוראה והתאמת דרגות הקושי ללומדים, תוך שימוש באמצעים ארגוניים וניהוליים בכדי להגביר זמן למידה אקדמי. במסגרת הקורס יידרשו הסטודנטים לתרום תרומה אישית שתבוא לידי ביטוי בפרויקט אישי –במסגרת הפרט או במסגרת הקבוצה, וזאת בכדי להעצים את הקשר של הסטודנט לבית הספר ולתת ביטוי לפן האנושי והחינוכי בתפקיד ההוראה, כהכנה לתפקוד המורה במסגרת אופק חדש והשעות הפרטניות.

מתודיקה להוראת החינוך הגופני בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה

המתכשרים להוראה במהלך ההתנסות נפגשים עם סיטואציות רבות, עודף החוויות מציף שלושה צרכים עיקריים: 1. ליווי ותמיכה – הסדנה הוא מקום לשתף את קבוצת התמיכה ולשמוע על דרכי התמודדות/פתרונות חלופיים, הרהור וחשיבה בקול רם. 2. ביאור ופירוש של החוויות איתן נפגש המתכשר להוראה בתהליכים רפלקטיביים ומטא-רפלקטיביים. 3. לימוד תכנים- בסדנה נלמדים תכנים המוערכים כהכרחיים לתפקוד אפקטיבי יותר בהתנסות כגון: תכנון, חשיבותו, והוצאה לפועל יחידת הוראה, שיטות הוראה ייחודיות לחינוך גופני והתאמתן לגיל הלומדים. מטרת לימוד כל השלושה היא ליצור קשר והקשר טוב יותר של השדה עם הנלמד במכללה דהיינו לגשר בין הידע התיאורטי לבין הידע המעשי-אישי.

חינוך לתנועה

הכרת יכולת התנועה הגופנית, התמודדות עם הגבלות גופניות בתנועה, יישום עקרונות התנועה בחיי היומיום, פיתוח שפת תנועה עשירה ויצירתית, לימוד עקרונות הוראת התנועה בבתי הספר. הקניית הבנה, מודעות פנימית ושליטה בתנועה – ליישום אישי ולהוראה. פיתוח תנועה טבעית ואסתטית, תוך שימת דגש על יציבה נכונה. שימוש נכון במרכיבי תנועה חסכונית באנרגיה בחיי היומיום. לימוד נושאי תנועה שונים ושימוש במכשירים מגוונים.

התעמלות ספורטיבית – בנים א'

מטרות השנתון מביאות בחשבון התפתחות קוגניטיבית ומוטורית מקיפה המבוססת על שליטה במיומנויות יסוד ועל כן פיתוח מרכיבי כושר גופני ספציפיים להתעמלות.
בין מיומנויות יסוד הנלמדות – נחיתות וירידות, זחילה וטיפוס, קפיצות, נדנוד, גלגול, שיווי משקל, מעוף ורחיפה ועוד.
שליטה במיומנויות אלה מושגת באמצעות מכשירי עזר (סולם, מקפצה, ספסל, מזרן, קפצית ,מכשירי-יד (מקל,דלגית, כדור ,חישוק ) מכשירים מאולתרים (קונסטרוקציות משילוב מכשירי עזר ) מכשירי התעמלות ספורטיבית ואקרובאטיקה (טבעות,מתח,מקבילים,סוס ,ארגז,קורה, משטח מזרנים ). הקורס מסתיים במבחן מעשי ועיוני.

התעמלות ספורטיבית – בנים ב'

מטרות השנתון הם – העשרה מוטורית אישית במכשירים ותרגילי קרקע, פיתוח יכולת דידקטית בלימוד מיומנויות מוטוריות והכנה למתן שיעור התעמלות בבית ספר.
בין מיומנויות הנלמדות – עמידת ידיים, גלגל, קפיצה ערבית, קורבט, עליית מקפל קפיצת ידיים לפנים, פליק-פלאק, שילוב אלמנטים אקרובטים ועוד.
ה סטודנטים עוסקים בעיון החוקה וניתוח תחרויות התעמלות, בתרגול אופני שמירה ועזרה,בהרכבת תחנות עבודה מאולתרות וחיבור תרגילי עזר לאלמנטים שנלמדו, בהתאמת התרגילים לגיל התלמידים וכושרם הגופני, בתכנון יחידות הוראה לעבודה עצמית בבית ספר. הקורס מסתיים במבחן מעשי ועיוני.

התעמלות יסודית ומכשירים (קרקע ומכשירים) – בנות

לימוד מיומנויות-יסוד בהתעמלות קרקע בסוגי מכשירים שונים, הכרת ותרגול דרכי הוראה בסיסיות. הקניית דרכים ושיטות להוראת התעמלות קרקע ומכשירים לילדים.
שחייה – שנה א'
הכרת כללי בטיחות במים, הקניית הרגלי מים בסיסיים, לימוד יסודות הידרודינמיים, לימוד עקרונות התקדמות במים, הבנה בסיסית של טכניקת הסגנונות, לימוד ושיפור מיומנויות בסגנונות חתירה, גב וחזה.
שחייה – שנה ב'
דגשים בבטיחות במים, שיפור מיומנויות השחייה בסגנונות חתירה, גב, וחזה. לימוד סגנון הפרפר והגב הקלאסי. הקניית ידע מתודי בהוראת השחייה. לימוד איתור טעויות ותיקונן. מתודיקה של הוראת השחייה. שחייה למטרות כושר גופני, בריאות פנאי ונופש, לימוד חוקת השחייה, הכרת יסודות השחייה התחרותית.

כדורסל

לימוד מיומנויות ויסודות משחק הכדורסל, לימוד תרגילים משולבים ומשחקים להוראת המיומנויות. הקניית דרכים ושיטות להוראת הכדורסל כמשחק להנעה בהנאה לילדים ובני נוער. הכרת חוקי ומהלכי המשחק.

כדורעף

בלימוד משחק הכדור עף בבית הספר עלינו לעבור שלבים
א.לימוד מיומנויות ויסודות של המשחק תוך שימוש מתרגילים משולבים ומשחקי הכנה בהרכבים קטנים בשלבים ההולכים ומתפתחים.
ב.תרגולים – אחד עם השני
– השגת תרגול רב ושמירת הכדור באוויר זמן רב ככל האפשר.
– ביצוע ברצף של מספר רב ביותר של פעולות משחק.
ג.הקניית דרכים ושיטות להוראת הכדור עף לילדים, הוראה התבססת על לימוד שני תהליכי המשחק
– משחק להשגת הנקודה.
– משחק להשגת זכות הפתיחה והנקודה.

כדורגל בנים

לימוד מיומנויות ויסודות במשחק הכדורגל, לימוד תרגילים משולבים ומשחקים להוראת המיומנויות, הקניית דרכים ושיטות לשילוב הכדורגל כמשחק להנעה בהנאה לילדים ובני נוער, הכרת חוקי ומהלכי המשחק.

כדוריד

לימוד מיומנויות ויסודות במשחק הכדוריד,לימוד תרגילים משולבים ומשחקים להוראת מיומנויות המשחק' הקניית דרכים ושיטות להוראת הכדוריד כמשחק להנעה בהנאה לילדים ובני נוער, הכרת חוקי ומהלכי המשחק.

יסודות באתלטיקה קלה

הכרת מקצועות ענף האתלטיקה הקלה, לימוד מיומנויות יסוד בריצה, קפיצה וזריקה, תרגילים משולבים ומשחקים להוראת המיומנויות. הקניית דרכים ושיטות להוראת האתלטיקה לגילאים השונים.

הדרכה במועדוני בריאות וחדרי כושר

מאפייני חדר הכושר, עקרונות האימון בחדר הכושר, שיטות לפיתוח הכושר הגופני בחדר כושר. עקרונות בבניית תוכניות אימון בחדר כושר. הכרת מכשור, ציוד ומתקנים הקשורים לפיתוח כושר גופני בחדרי כושר.

יסודות התנועה שנה א'

בקורס יושם דגש על פיתוח יסודות התנועה ושיפורם תוך הדגשת השילוב ביניהם לבין מרכיבי הקצב והמוזיקה. נתרגל את המעבר מן התנועה במרחב האישי לתנועה במרחב הכללי ונפתח את תנועתיות עמוד השדרה בשלושה מישורים בעמדות מוצא בסיסיות: עמידה, ישיבה, שכיבה.
הסטודנט ילמד לבנות ולתרגל רצף תנועתי המבוסס על קטעים מוזיקליים.

תנועה ומחול שנה ב'

בקורס יושם דגש על פיתוח ושיפור יכולת הסטודנט במיומנויות תנועה דרך המחול והתנסות בתחומים שונים במחול. יודגשו ארבעה תחומים עיקריים: התנועה והמחול,. ההבעה, המוזיקה, והחינוך .הסטודנט ילמד יסודות בסוגי מחול שונים ככלי עזר להוראה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, ישום טכניקות שונות במחול העכשווי ככלי עזר להוראה בבתי הספר התיכוניים. בקורס ישולבו סגנונות מחול ותנועה לצורכי בתי ספר ויסודות המחול בריקודי עמים בינלאומיים.

זרמים חדשים במחול שנה ג'

הקורס יחולק ליחידות לימוד לפי תוכנית הלימודים בחינוך גופני.יושם דגש על התאמת התכנים לגילאים השונים. בשיעורים תינתן אפשרות לסטודנט להכיר ולהתנסות בסוגים שונים של תנועה ומחול כגון אירובי דאנס, פיטנס אירובי, יוגה, עיצוב, במטרה להקנות כלים חדשים לעבודה בבתי הספר.ולפתח מיומנויות המאפיינות את המחול לאורך חיים בריא.
הכשרה מעשית בקידום בריאות בבית הספר ובקהילה ופעילות גופנית.
מטרת הקורס להכשיר את הסטודנט לעבודה מעשית בתחום של " פעילות בריאותית" לאוכלוסיית הילדים והאוכלוסייה הבוגרת . הסטודנט ילמד לקדם ולפתח תוכניות העוסקות בפעילות גופנית בזיקה לאורח חיים בריא בבתי הספר ובקהילה. הסטודנט יכיר מודלים של התערבות בריאותית ,יתנסה בתכנון ופיתוח תוכניות העוסקות בפעילות גופנית בזיקה לבריאות בצרכים של אוכלוסיית ילדים ונוער גיל הביניים והגיל השלישי. הסטודנט יבצע עבודה מעשית לקידום בריאות במסגרת בית הספר או בקהילה.

התעמלות בריאותית ומתקנת

לימוד ויישום יסודות בדרכי הוראת החנ"ג והקניית הרגלים ושיטות עבודה וטיפול באמצעות פעילות גופנית מתקנת. התאמת ציוד, מכשירים ומתקנים לפעילות גופנית משקמת.

פעילות גופנית בגיל השלישי

מטרות הקורס הינן- התחברות לכללי ניהול אורח חיים בריא בגיל השלישי, לימוד דרכי שמירה על בריאות תקינה ומאוזנת, עיון באפשרויות עיכוב תהליכי הזדקנות ושיפור איכות החיים באמצעות סוגים שונים של פעילות מוטורית ורכישת מיומנויות פרקטיות במתן שיעורים והדרכה.
בין הנושאים הנלמדים הם – האטה גופנית – כחלק מהשחיקה ההתפתחותית בגיל השלישי, אמצעי פעילות גופנית להשגת אפקט בריאותי, עקרונות חלוקת המתעמלים לקבוצות עבודה, חישוב פרמטרים כמותיים של וויסות עומס פיסי,היקף עבודה ועצימותה, יסודות האצת ההתאוששות אחרי מאמץ. הדבר נלמד באמצעות הרצאות, ניתוח ייחודיות מתודית של התרגילים בגיל מבוגר ומימוש הידע בהתנסות לימודית. הקורס מסתיים בהצגת עבודה מסכמת.

שיקום במים

הכרת היתרונות וכללי זהירות בפעילות במים ולימוד דרכי פעילות במים לשמירת הבריאות, לשקם ולשפר תפקודים למגוון אוכלוסיות. לימוד עקרונות לפיתוח כשרים גופניים בשחייה. הכרת סוגי אבחון של ליקויים התפתחותיים מוטוריים וליקויים אחרים ביבשה ובמים. התנסות מעשית חוויתית עם בעלי לקויות שונים.

התנסות בהוראת החינוך הגופני בכיתות החטיבה הצעירה (א', ב')

מטרת ההתנסות בהוראת החינוך הגופני בחטיבה הצעירה היא ליישם את התיאוריה הנלמדת במכללה הלכה למעשה בשדה ההוראה עצמה ומהווה תשתית להפנמת הנלמד והרחבת התפיסה החינוכית הכוללת. בנוסף מטרת ההתנסות להדגים שיעורים ולהדגיש דרכי הוראה רלוונטיים שיעשירו ויחשפו אותם למאפיינים הרצויים בתכונות המורה ומעל לכך להתמודדות ולהכרות במאפיינים המצויים בקבוצות לומדים.כמו כן מטרת ההתנסות היא לפתח ולטפח את השלבים הראשונים של כישורי ההוראה ולהפוך את ההוראה בחינוך גופני בגיל הרך לחוויה ולהפעלה יצירתית המחברת את הציר המוטורי שבו פועל הילד עם הציר הקוגניטיבי והחברתי וכולם כאחד תורמים רבות בכל תחומי הדעת האחרים.

התנסות בהוראת החינוך הגופני בבית הספר היסודי

קורס מעשי בו משובצים הסטודנטים בבתי ספר יסודיים בצוותים של 2-3 סטודנטים. במהלך ההתנסות התלמיד מלמד את שיעוריו על פי הכוונתו של המורה המאמן ולאחר שהכין את שיעוריו בקפידה תוך שימוש בספרות מקצועית. התלמיד יגיע בתום מחצית א' לרמה של שליטה מלאה בכיתה מלאה וישלוט בנושאים השונים אותם הוא מלמד. ובמהלך מחצית ב' ישכלל את יכולותיו. במהלך ההתנסות הסטודנט יקבל משוב על שיעוריו מעמיתיו המורה המאמן והמדריך הפדגוגי בכדי לשפר ולהתקדם בתהליך הכשרתו בהוראה. כמו כן, הסטודנט יהיה שותף פעיל ומלא בארגון פרויקט בית ספרי קרי, תכנון וביצוע יום ספורט.

התנסות בהוראת החינוך הגופני בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה

בשנת הלימודים השלישית מתמקדת הפרקטיקה בגילאי חטיבת ביניים ותיכון.הסטודנט נחשף, מתוודע ומתמודד עם סוגיות הרלוונטיות לגיל הלומדים והמייחדות אותו.
בהתנסות המעשית המתכשר להוראה באמצעות המדריך הפדגוגי והמורה המאמן מתמודד עם גופי ידע דיסציפלינריים וחינוכיים הוא לומד למידה משמעותית בעלת הקשר הנובעת מעצם התנסותו במצבי אמת קונקרטיים, ההתנסות האוטנטית והבחינה הרפלקטיבית אשר שזורה במהלכה ואחריה תורמות להתפתחותו של הידע הפרקטי –האישי הכולל בתוכו תהליכים חשובים כמו: הבניית ידע, פתוח וטיפוח כישורי הוראה, מיומנויות הוראה, המשגת ה" אני – מאמין אישי – מקצועי, תהליך הבניה של תפיסות בנושאי למידה – הוראה שונים ואף גיבוש תיאוריות אישיות משלו. מצופה ממנו כי על בסיס כלל התהליכים הללו תתרחש למידת ההמשך בשנות חייו המקצועיות העתידיות.

סדנה דידקטית

קורס זה מהווה קורס תומך/מלווה להתנסות בהוראה. המתכשרים להוראה במהלך ההתנסות נפגשים עם סיטואציות רבות, עודף החוויות מציף שלושה צרכים עיקריים: 1. ליווי ותמיכה – הסדנה הוא מקום לשתף את קבוצת התמיכה ולשמוע על דרכי התמודדות/ פתרונות חלופיים, הרהור וחשיבה בקול רם. 2. ביאור ופירוש של החוויות איתן נפגש המתכשר להוראה בתהליכים רפלקטיביים ומטא-רפלקטיביים. 3. לימוד תכנים- בסדנה נלמדים תכנים המוערכים כהכרחיים לתפקוד אפקטיבי יותר בהתנסות כגון: תכנון, חשיבותו, והוצאה לפועל יחידת הוראה, שיטות הוראה ייחודיות לחינוך גופני והתאמתן לגיל הלומדים. מטרת לימוד כל השלושה היא ליצור קשר והקשר טוב יותר של השדה עם הנלמד במכללה דהיינו לגשר  בין הידע התיאורטי לבין הידע המעשי-אישי.

תורת ההוראה בחנה"ג / גיל הרך

מטרת תורת ההוראה בחינוך הגופני בקדם היסודי היא לחשוף את הסטודנטים לדרכי הוראה, מתודות וגישות להוראת החינוך הגופני בגיל הרך.
כמו כן יכירו הסטודנטים את תכנית הלימודים החדשה של החינוך הגופני בגיל הרך וילמדו להפעיל שיקולי דעת מקצועיים לבחירה, לתכנון וליישום המטרות והיעדים של החינוך הגופני בגיל הרך. על בסיס תכנית הלימודים חדשה ילמדו הסטודנטים להגדיר נושא ולנסחו ולהעלותו בכתב כמערך שיעור. כמו כן הסטודנטים ילמדו להפעיל שיקולי דעת בבחירת משחק בגיל הרך על בסיס אפיונים, צרכים והתפתחות של חתך גילאים אלו.

החינוך הגופני במחשבת היהדות

הקורס עוסק בסוגיות יסוד של החינוך הגופני מהמקרא וספרות חז"ל ועד להתייחסויות במחשבה היהודית לדורותיה. בין הנושאים: בריאות הוליסטית במבט יהודי, תורה וספורט כאידיאל חינוכי, גוף-נפש-רוח, חיזוק כוח הרצון, והספורט כחוויה רוחנית. יושם דגש על החינוך המוסרי בהתנגשויות ערכיות בספורט. הקורס מצייד את הסטודנטים בכלים להתמודדות עם שאלות העולות מהמפגש בין ספורט להלכה, מוסר, רוחניות ודת. בכך מתחבר הקורס לאספקטים ערכיים וחברתיים בעבודת המורה לחינוך גופני.

הפסיכולוגיה החינוכית של הילד ושל המתבגר

הקורס עוסק במושגי היסוד של הפסיכולוגיה, למשל, בנושאים של תהליכים של עיבוד המידע ובסוגיות העיקריות של הפסיכולוגיה של גיל ההתבגרות, תוך הבהרת תיאוריות וגישות בהוראה ובלמידה. הקורס מצייד את הסטודנטים בכלים להתמודדות עם קשיים הקשורים לתהליכי למידה וזכירה, אינטליגנציה ומוטיבציה ובבעיות הקשורות בגיל הנעורים. בכך מתחבר הקורס לאספקטים ערכיים-חברתיים בעבודת המחנך וכולל התייחסות ליחסי מורה-תלמיד ומלווה את ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית-חברתית של ילדים ונוער.

פסיכולוגיה של התפתחותית בגיל הרך

הקורס עוסק במושגי היסוד של הפסיכולוגיה ההתפתחותית, וכן בהבהרת היבטים שונים אותם עובר האדם בגיל הילדות בעזרת מגוון מודלים תיאורטיים. מטרת הקורס לצייד את הסטודנטים בכלים להכרת עולמו של הילד/התלמיד ומתוך כך ביכולת לזהות ולהתמודד עם קשיים שונים עמם הוא מתמודד, כגון: קשיים התפתחותיים, קשיים בלמידה, קשיים רגשיים וקושי במיומנויות חברתיות. בכך מתחבר הקורס לאספקטים ערכיים-חברתיים בעבודתו של המחנך, מתייחס ליחסי מורה-תלמיד, ומלווה את ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית-חברתית של ילדים.

תפיסות חינוכיות ויישומן בהוראה – מחקר כמותי

ההוראה בגן ובבית הספר מצריכה מהמורה/גננת למידה תמידית אשר כוללת כתיבת מערכי שיעור, הכרת תוכניות לימודים חדשות, הכרת תפיסות חינוכיות שונות וכן קריאה של ספרות מקצועית מחקרית עדכנית. התנסות בעריכת מחקר תורמת לדרך מאורגנת ומובנת של עשייה מחקרית ולקריאה ביקורתית יותר של מחקרים ומאמרים.
נושא העבודה הסמינריונית ייסוב על הכרת הגישות החינוכיות השונות ללמידה, בדגש על ביטוין בעשייה החינוכית, הואיל וכך במהלך סמסטר א' נסקור וננתח גישות שונות ללמידה, החל מהגישות הקלאסיות, כדוגמת הגישה ההתנהגותית, הקוגניטיבית, קוגניטיבית חברתית, וכלה בגישות חדשות, כדוגמת הגישה האנתרופוסופית, והאקלוגית. יחד עם זאת, נבחן ונעמיק כיצד ניתן ליישם גישות אלו בעשייה היום יומית בגן ובבית הספר. במקביל יובהר מבנה עבודה סמינריונית ועקרונות בכתיבה מדעית לפי ה- APA. לקראת סוף סמסטר א' הסטודנטיות יגישו הצעת מחקר מגובשת. סמסטר ב' יוקדש לביצוע עבודת המחקר, תיערכנה פגישות אישיות וקבוצתיות לפי נושא המחקר. לקראת סיום סמסטר ב' יציגו הסטודנטיות רפרט ובתום שנת הלימודים יגישו עבודת מחקר סמינריונית.

טיפוח אקלים מיטבי בבית הספר

הקורס יעסוק בהכרת מרכיבי האקלים הכיתתי ובאופן השפעתם ותרומתם על הפרט ועל הקבוצה בבית הספר מהיבטים ערכיים-חברתיים בעבודת המחנך, כולל יחסי מורה תלמיד. הסטודנט ייחשף לבעיות האופייניות בגילאי בית הספר המשפיעות על האקלים הבית ספרי ולדרכים להתמודדות עימן. הסטודנט יפתח יכולת הערכת האקלים הבית ספרי ודרכים לשינוי ולשיפור האקלים, מתוך מודעות לעקרונות ולהנחות היסוד העומדות בבסיס תוכניות ההתערבות שפותחו לאחרונה, למשל: פיתוח אקלים בטוח לצד טיפול באירועי אלימות, סמכות ידע ומנהיגות של המורה, וכיו"ב. העבודה תתבסס על הסטנדרטים שנקבעו על ידי השירות הפסיכולוגי-חינוכי, וביניהם: מוגנות ובטיחות, אוטונומיה, תקשורת בין-אישית בין המורה לילד ובין באי בית הספר, יחסי גומלין בין בית הספר להורים ומכוונות לקהילה.

החינוך הדתי – מחקר ומעשה

הסטודנט יכיר את הרקע ואת היעדים של החינוך הדתי לגווניו, תוך גיבוש תפיסה תיאורטית ופדגוגית של החינוך הדתי. הקורס יתמקד בסוגיות כגון יחס הציונות הדתית למדינת ישראל (בהשוואה לגישות דתיות אחרות), שותפות מול בדלנות, יחס ללימודי חול וללימודי קודש ועוד, אודות זרמים ותת זרמים ביהדות הדתית של היום, יוצגו מחקרים מעודכנים על מאפייני מורים, הישגי תלמידים ועמדותיהם בחינוך הממלכתי דתי. במסגרת הקורס תוצגנה דילמות וינותחו אירועים חינוכיים בעקבות קריאת הביבליוגרפיה והדיון בכיתה.

סגנונות אישיים בלמידה וגישות אינדיבידואליות בחינוך ובהוראה

הסטודנט ייחשף לסגנונות למידה שונים והיבטים רגשיים ביצירת מוטיבציה ללמידה אצל יחידים. במהלך הקורס ילמד הסטודנט תהליכי הוראה-למידה עבור תלמידים עם צרכים שונים ומרקע חברתי-רבותי שונה, וייצור כלים לבדיקת סגנונות הלמידה אצל תלמידים שונים ולהתאמת חומרי הלימוד. חשיבות הקורס עולה לאור מתן ההזדמנות למורה בפועל למתן שעות פרטניות לתלמידים במסגרת החינוך ולהתמקד בקידומם במישור הקוגניטיבי, החברתי ו/או הרגשי.