Search

צבעים מרפאים

ב.ה

מאת:  טל בלו

העולם שלי הוא עולם של צבעים וגוונים. צבעים בחיי מהווים מרכיב חשוב ויומיומי. הם משפיעים ומסמנים מצבים באופן פיזי, רגשי ,מחשבתי ורוחני. צבע הוא תחושה שנוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמוטל עליהם (או שהם פולטים) אור. הצבעים הינם אורכי גל שונים של האור שאותם אנו קולטים באמצעות חוש הראיה. לכל צבע יש את הרטט ואורך הגל שלו. בעולם החי הצבע ממלא תפקיד חשוב: הוא מהדר את נוצותיהם של המחזרים, מצניע את הזקוקים להסוואה, בעולם הצומח הוא מושך בגוונים מסוימים ודוחה אחרים. “צריך עיניים בשביל לראות”, וככל שהאדם קשוב יותר לרטט שבתוכו ומסביבו כך גדלה יכולתו להתבונן בצבע ולהקרין צבע.

ברפואה הסינית השימוש בצבעים רב. אנו בוחנים את צבע הלשון, מתבוננים בזיו פניו של המטופל, מאבחנים את צבע הציפורניים, העור, הרקמות. אנו שואלים על צבע דם הווסת, על צבען של הפרשות:

שתן, צואה, נזלת, הפרשות וגינאליות, זיעה. אנו מתבוננים בצבעי מלבושו של המטופל, בצבע נעליו, בצבע השיער (כאשר הוא צבוע – ננסה להבין את הבחירה בצבע מסוים), אביזרים ותכשיטים, איפור.

במאמר זה, שאני מקדיש אותו לאנשים שמוודאים שחיי יהיו עשירים בצבעים, למשפחתי וחבריי אסקור את ההתייחסות לצבעי צמחי המרפא ברפואה הסינית ושימושם הקליני. היא נכתבת במשמעות של להתבונן בצבע הפנים של אדם .顏色, Yan Se הסימנייה הסינית לצבע היא ולאפיין איזה אדם “מאיר פנים” עומד לפניך?

מתארת את זיו פניו של אדם. Yan, 顏 הסימנייה

שמשמעותה צבע, מתארת תקווה גדולה שמעליה סכין. Se, 色 הסימנייה

לראות צבעים זה להתבונן בזיו פניו המשתנה של האדם ולהבין את השוני בין צבע התקווה הגדולה, לצבע הבהלה והפחד מסכנה ואיום.

בספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (Wu Jing-Nuan, Huang Di nei jing Ling Shu,Spritual Pivot, Taoist Studies Series)  נכתב בהקשר זה:

“תתבונן בצבעים. חקור את העיניים כדי לדעת מה התפזר או התחדש, התבונן בגוף כדבר שלם ומאוחד. תקשיב למה שזז או עומד, הרופא העליון יודע את האבחנות העדינות של חמשת הצבעים כמו שהוא מבין את ההרמוניות הזעירות של הדופק: קטן, גדול, איטי, מיהר, חלקלק ומחוספס”.

צמחים צהובים מטפלים בפתולוגיות של האדמה:

ומקושר עם בתוליות וראשוניות. הקיסר הקדמון של סין, ,黃huáng בשפה הסינית הצבע הצהוב נקרא

גוון הזעפרן הצהוב של גלימות ,黃帝 Huáng dì ” מחבר ספר הרפואה הפנימית, נקרא “הקיסר הצהוב

ומסמן את שאיפתם להגיע לשמחה 大黃 da huang ” הנזירים הבודהיסטים נקרא “הצהוב הגדול פנימית, ראשונית כפי שחווה הקבצן הנודד בעיניו של בודהה. הצבע הצהוב הוא הצבע של האדמה ומאפשר השתרשות ויציבות.

אורן צהוב. צמח מר, מנקה חום ומייבש לחות מהמחמם התחתון. ,黃栢 huáng bǎi·

לוטוס צהוב. צמח מר, מנקה חום ומייבש לחות מהמחמם האמצעי. ,黃蓮 huáng lián

פקעת צהובה. צמח מר, מנקה חום ומייבש לחות מהמחמם העליון. ,黃苓 huáng qín

הטחול והקיבה אחראים על עיכול המזון והנוזלים והמרתם לצ’י. כאשר צ’י הטחול נפגע, תוצאה של פתוגן חיצוני, תזונה חמה (מזון מהיר, מטוגן, צבעי מאכל, חומרים משמרים) תצטבר ליחה ולחות שתפריע לתנועת הצ’י המקורי לנוע במסלולים. התסמינים יהיו הפרשות וגינליות, שילשול, נפיחות בטנית, הקאות, גוש בחזה, בצקות. שלושת צמחים אלו ינקו את החום וייבשו את הלחות ובכך יקלו על פעולות העיכול והשינוע של הצ’י בגוף.

מלחלח את ,Yin- תמצית צהובה. צמח מתוק, מחזק צ’י, מעצים את ה ,黃精 huáng jīng· הריאות והכליות ומשמר את התמצית.

משמר את התמצית, ,Yin אדמה צהובה מבושלת. צמח מתוק, מזין ,熟地黄 shú dì huáng תומך ומזין את הדם.

יסוד האדמה הוא המקור של הצ’י, דם ונוזלים מרגע הולדתו של אדם. שרשרת של מיצויים וסינונים Xiao \ יוצרת תמציות של חומרי גוף. כאשר פעילות זו נפגעת, תוצאת מחלה כרונית (מחלות מכלות התוצאה תהיה ריקון תמציות הגוף החיוניות. חולשה, תסמיני יובש בעור ובריריות, דיכאון, חוסר ,(Ke תאבון, אי פריון והפרעות התפתחות. צמחים מתוקים אלו, כטעם האדמה יהיו יעילים בהעצמת פעילות ההפרדה והיצור של הצ’י, הדם והנוזלים ובשמירה על התמצית המולדת.

הצהוב הגדול. צמר מר, מוריד מטה, מנקז ומשלשל. ,大黄 dà huáng· יסוד האדמה משמש כמטבח גדול המעבד, מייצר ומשנע ללא הפסקה. פעילות זו כרוכה בחום כמאמר

האמרה “מי שאינו אוהב חום, שלא יכנס למטבח”. כאשר חום מצטבר במערכת התוצאה תהיה חלחול של חום לתמציות הגוף לצ’י, לדם ולנוזלים. התסמינים יהיו עצירות, סימני יובש, חסימה בתנועת הצ’י והדם, גרד, פריחות ופצעים בעור. צמח זה יעיל בניקוז החום העודף מן הגוף.

צמחים לבנים מטפלים בפתולוגיות של המתכת:

זהו הצבע של השלג, זהו גם הצבע של ההלוויות. בניגוד למערב ,白bái בשפה הסינית הצבע הלבן נקרא שזהו הצבע של החתונות, במזרח הצבע הלבן מסמן פרידה, סיום, מוות. הצבע הלבן מסמן גם יהירות האופיינית לחוסר איזון ביסוד המתכת אך גם פשטות המאפיינת איזון של יסוד זה. הסינים אומרים על אדם שיש לו גוון פנים לבן בריא שיש לו שיש לו מחשבות עמוקות, גבולות, סדר ואופי של אציל או איש ממשל.

פרי לבן, צמח מתוק ומר, מכווץ ומונע דליפות, מרגיע נפש. משמר את ,白果 bái guǒ· הריאות. ומפסיק צפצופים.

שורש עשב לבן. צמח מתוק, מניע דם ומפסיק דימום. מקרר דם ,白茅根 bái máo gēn ומנקה חום מהריאות והקיבה. הריאות והמעי הגס אחראים על שחרור הפסולת מן הגוף. כאיברים של תנועת המתכת הם שומרים על הגוף מפני בזבוז והתרוקנות מסוכנת. המעי הגס נקרא גם: האיבר של התחנה האחרונה, מחליט מה נשאר ומה יוצא. האקלים היבש של המתכת משמר את התמציות ומונע דליפות. צמחים אלו יפסיקו את בריחת התמצית החיונית מן הגוף ויהיו בשימוש במצבים של איבוד דם כרוני, הזעה מוגברת, שיתון יתר, צפצופי נשימה. כל אלו יחלישו את התמצית ויפגעו באדם.

הל לבן. צמח חריף ארומטי, מסלק ליחה, מניע צ’י ויעיל בטיפול ,白豆蔻 bái dòu kòu· במחלות חום.

זרע חרדל לבן. צמח חריף, מפסיק שיעול ומנקז לחות קור. מחמם את ,白芥子 bái jiè zǐ הריאות, מניע צ’י, ופותח את המסלולים המחברים.

אנג’ליקה לבנה. צמח חריף, מיזע ומשחרר חיצון. פותח את מעברי האף ויעיל ,白芷 bái zhǐ ביבוש וניקוז מוגלה, במצבים ראשונים של פצעי עור מפרישים.

בצל לבן. צמח חריף, משחרר חיצון ומיזע, מסלק רעילות מהעור ופותח את ,蔥白 cōng bái מעברי האף.

יסוד המתכת עוסק בסדר וגבולות ומקושר אל העור (הריאה השלישית) והחיצון. כאשר זרימת הצ’י המגן חלשה, כאשר האקלים החיצוני מאיים נראה ניסיונות של חדירת גורמים מזיקים אל הגוף נפש. בסין כינו אותם לתקופות שדים, מזיקים, רוחות וכיום מקובל לקרוא להם השפעות אקלימיות אם כי השפעות אלו יכולות להיות מגוונות ולכלול בתוכן, וירוסים, חיידקים, אווירה עוינת, מילה רעה, מצבי עקה ועוד. צמחים אלו יעילים בגירוש אותם מזיקים בין היו אלה שדים ורוחות ובין וירוסים. הם ייגרמו להזעה, יפסיקו את הצ’י המורד של הריאות ויסדירו תנועת הצ’י, ינקו את העור ויפתחו את מעברי האף – הפתח החיצוני של הריאות.

צמחים שחורים מטפלים בפתולוגיות של המים:

ומשקף את הצבע החשוך של מצולות הים, היכן 烏wū או 黑hēi בשפה הסינית הצבע השחור נקרא שאור השמש לא מגיע. זהו הצבע של החורף של החומרים והזרעים הנמצאים בתוך האדמה. הצבע השחור הוא הצבע של יסוד המים ומסמן זרימה לתוך עומק של משהו, שימור, נצחיות וידע. אדם בריא בעל גוון פנים שחור נקרא בסין: “זה שצבעו שחור ברזל” ומשמעותו אדם בעל שפע אנרגיה ואון מיני.

ומעצים את הכליות Yin זרע שומשום שחור. צמח מתוק, מחזק ,黑芝麻 hēi zhī má· והכבד. מזין דם ומלחלח את המעיים.

אדון חה’ שחור השיער. צמח מתוק מר ומכווץ. מחזק דם. תומך ,何首烏 hé shǒu wū· בכליות ובכבד ומשמר את התמצית. בשימוש, כאשר השיער מאפיר או נושר מוקדם. מלחלח את המעיים.

שזיף שחור, צמח חמוץ ומכווץ. מונע דליפות ומעגן. מפסיק שלשול ,烏梅 wū méi· ומייצר נוזלים. יסוד המים מקושר עם האנרגיה הטרום לידתית. אותה תמצית שירש האדם מן הוריו ואבותיו. הכליות אחראיות על צמיחה, התפתחות, פריון. צמחים שחורים מזינים את הכליות ואת התמצית, מלחלחים את הרקמות ותומכים ומזינים את הרחם, העצמות והשיער. התמצית חיונית לאדם כמו שהשורש חיוני לצומח. צמחים שחורים ימנעו מהתמצית לדלוף ויעגנו את הצ’י על מנת למנוע בזבוז וחסר.

שחור מעובד מסצ’ואן. צמח חריף ומר, מחמם פנים ומגרש קור. ,製草烏 zhì cǎo wū· מסלק לחות ומאלחש כאב.

תרופה שחורה, צמח חריף, מחמם את הכליות, מפזר קור פנימי, מניע צ’י ,烏藥 wū yào· ומאלחש כאב.

החומר והאנרגיה, הקור והחום. ככזה, צמחים שחורים יחממו ,Yang- וה Yin- יסוד המים הוא שורש ה את “שער האש” על מנת שיוכל להעלות צ’י טהור וראשוני מעלה אל המחמם העליון ובכך לאפשר איחוד בין תמציות טהורות טרום לידתיות וכאלה שהופקו לאחר לידת האדם מתזונת הדגנים, הנוזלים ומהנשימה.

צמחים ירוקים, כחולים מטפלים בפתולוגיות של העץ:

ומקושר עם השמיים, האביב, הנעורים, הפריצה מעלה 青qīng בשפה הסינית הצבע הירוק כחלחל נקרא והרפואה. זהו צבע שמאפשר תנועה והתחדשות. זהו גם הצבע המבטא כעס ותסכול הרגש, שבמינון הנכון, מניע את האדם לפעול בנחישות ובמהירות (מדג במים לציפור בשמיים). יסוד העץ מקבל את הצבע הירוק כביטוי לפריצה החוצה מן הקור של החורף. הוא מסמל את המזרח, הזריחה, הבוקר (בוקר מלשון בקרה – היכולת להבדיל) והתנועה ההרמונית.

קליפה כחולה ירוקה. צמח חריף וחמוץ. מניע צ’י הכבד, טוב במצבי ,青皮 qīng pí· כותב עליו: “טעמו החמוץ Zhang Jing Yue . היתקעות מזון, מייבש לחות, מסלק ליחה כותב Yuan Su .” מזין את הכבד. הוא מטפל בכאב שמתחת לצלעות, ומפייס כעס תקוע ומטפל במחלות של הכבד וכיס Shao Yang- וה Jue Yin- עליו: “הוא נכנס לשכבות ה כתב עליו “זהו הצמח שנכנס אל תעלת הכבד”. Li Dong Yuan . המרה

שיער חורף ירוק, צמח מר, חריף ומכווץ. מניע דם, פותח ,毛冬青 máo dōng qīng· חסימות, מנקה חום ורעילות. יסוד העץ קשור לתנועה וצמיחה. הוא אחראי לזרימה החופשית של הצ’י במסלולים. כעס, תסכול, מצבי ימנעו מצ’י הכבד לזרום כיאות והתוצאה תהיה חסימה המתבטאת בכאב. כאב עמום מאפיין (Stress) עקה חסימה של צ’י וכאב חד מאפיין חסימה של דם. צמחים ירוקים יניעו את הצ’י ויפתחו חסימות בצ’י ובדם.

לענה כחולה ירוקה. צמח מר, מנקה חום קיץ, מנקה חום מחסר, מקרר ,青蒿 qīng hāo· כותב עליו: הוא מטפל במחלות Zhang Jing Yue . דם ומפסיק דימום, מטפל במלאריה כתב עליו: “הוא מטפל Li Shi Zhen .” ברמת הדם של הכבד, הכליות והמחמם המשולש במלאריה ובצמרמורות” ו-“מכיוון שהוא מקבל את האנרגיה שלו מהעץ ומהאביב, הוא הכבד וכיס המרה. ,Shao Yang- וה Jue Yin- מטפל במחלות ברמת הדם של ה

גוון גבה כחול ירוק כהה. צמח מלוח, מנקה חום ורעילות. מקרר את הדם ,青黛 qīng dài· ומפסיק דימום פנימי, מנקז אש מהכבד. מטפל ברוח פנימית ובפירכוסי ילדים. טוב למצבי נפיחות בגרון וחום בריאות.

עשרת אלפים שנים ירוקות. צמח מר ומתקתק. מנקה חום ,萬年青 wàn nián qīng· ורעילות, מקרר דם ומפסיק דימום.

עלה ירוק גדול. צמח מר, מלוח. מנקה חום ורעילות, מקרר דם. ,大青葉 dà qīng yè· יסוד העץ מקושר עם תחרות. כל עץ מבקש להגיע מעלה כדי להשיג את אור השמש ולהשריש שורשים באדמה כדי לספוג חומרי הזנה. המאבק הזה יוצר כעס וחום. כיס המרה הוא האיבר “החם ביותר” והאלים יותר מאשר חום הקיץ הממשיך את האביב. Yang ביותר, כשם שחום האביב, המגיע מן החורף יהיה החום עולה מעלה אל המחמם העליון, בית החזה, העיניים והראש. צמחים ירוקים ינקו את החום העודף, יטפלו ברעילות שהוא יוצר, ישקיטו רוח פנימית ויפסיקו דימום תוצאה של חום פנימי.

צמחים אדומים מטפלים בפתולוגיות של האש:

紅 בשפה הסינית הצבע האדום מקושר עם הצלחה והגשמה והמילה הנפוצה ביותר לתאר אותו היא הצבע ,丹dān מילה נוספת המתארת את הצבע האדום במשמעות של נאמנות ומסירות היא ,hóng .赤chì האדום של הצינובר. ומילה נוספת שמתארת צבע אדום רך יותר המסמלת עירום או ריקנות היא האדום זהו הצבע של יסוד האש הקשור לתקווה ולמימוש היעוד של האדם. הוא מקושר עם הדרום, הכיוון בו האדם מקבל כוח ותקווה. הצבע האדום הוא גם צבעה של המפלגה הקומוניסטית בסין שניצלה אותו למטרותיה הלאומיות.

שורש אדום. צמח מר, מניע דם תקוע, מקרר דם, מזין את הדם, מרגיע ,丹蔘 dān shēn· נפש, מנקה חום ומטפל באי שקט ונרגנות.

צינובר, חול אדום. מתוק, רעיל, מרגיע נפש ומנקה חום, מסלק ליחה ,丹砂dān shā· מהפתחים ומהלב.

קליפת שורש האדמונית, צמח חריף ומר, מנקה חום ומקרר דם, ,牡丹皮 mǔ dān pí· מרגיע אי שקט ונירגנות, מוריד חום שעולה מהכבד, מניע דם ומפחית נפיחויות.

פרח אדום. צמח חריף, מניע דם, פותח חסימות ומאלחש כאב, משחרר ,紅花 hóng huā· תקיעות במחזור הווסת.

יין אדום. מר, מנקה חום ורעילות, מניע דם, מנקז נפיחויות ומאלחש ,紅藤 Hóng Téng· כאב.

אדמונית אדומה, צמח מר וחמוץ, מניע דם, מקרר דם, מאלחש כאב, ,赤芍 chì sháo· ומנקה אש מהכבד.

יסוד האש מקושר עם חום ועם הדם. חום הוא מרכיב חיוני לבריאות האדם, אך כאשר הוא יוצא מאיזון הוא יכול לשרוף ולכלות. הסינים אומרים על חום כזה: “שהוא מקצר את החיים”. צמחים אדומים ינקו חום וכך יאפשרו עשייה מתונה ונכונה. יסוד האש שולט בדם. הדם ברפואה הסינית הוא לא רק נוזל, אלא גם האפשרות לחומר, למבנה, לצורה. הוא מאפשר לחיים להיבנות ולהתגשם מעצם היותו גשמי. צמחים בית לנשמה. ,Shen- אדומים יזינו ויחזקו את הדם ובכך יאפשרו התפתחות ויצירה. הדם הוא משכן ה כאשר הדם חסר, כאשר הוא תקוע, או כאשר יש חום בדם, האדם יצא מאיזון, רגשותיו והתנהגותו יופרעו. צמחים אדומים יטפלו במצבים בהם התודעה אינה שקטה והנפש מופרעת וכך ישיבו את האדם לאיזון ולתפקוד.

:Wu Se Tang 五色湯 סיפור מקרה: מרקחת חמשת הצבעים

את ג’ בת ה 33- פגשתי במרפאה. היא הגיעה בעקבות המלצה של חברה מטופלת כשהתלונה העיקרית שלה הייתה דיכאון, אי שמחה וחוסר היכולת שלה לדבריה לראות את הצבעוניות שבחיים ובעולם. היא הזהירה אותי שהיא שבעה מטיפולים לא מוצלחים, שאין לה סיכוי להבריא ובכלל, שהיא הגיעה רק בגלל החברה. לג’ היו מספר רגעים מכוננים עצובים בחיים. היא איבדה את אביה בגיל צעיר, יחסיה עם אמא ידעו עליות ומורדות ועיניה קרנו עצבות. עצב, הוא הרגש שלוקח את האדם למעמקים. הוא אינו מאפשר תקווה, אמונה, התחדשות או ריפוי. ג’ לא האמינה בעצמה, טיפול, ביכולתה לראות את המציאות אחרת, שלמה, צבעונית. תלונות נוספות של ג’ היו עצירות, אי שקט, פלפיטציות בלילה, יובש בעור וצמא, נשירת שיער, כאבי מחזור ומחזור לא סדיר (לעיתים מקדים ולעיתים מאחר). הדופק של ג’ היה מהיר במקצת, מתגלגל ומיתרי. הלשון שלה הייתה אדומה עם חיפוי צהוב דק מקולף, יבשה. הורידים התת לשוניים היו סגולים ונפוחים.

האבחנה הייתה:

Qi & Xue stagnation·

.Yin def·

Damp heat·

Phlegm obstructing the mind·

המשפט של ג’ “אני לא רואה את הצבעוניות שבחיים ובעולם” הותיר בי מחשבה רבה והחלטתי ליצור עבורה מרשם שיכלול את כל חמשת הצבעים. קראתי לו: :Wu Se Tang 五色湯 מרקחת חמשת הצבעים המרקחת מורכבת מצמחים אדומים:

· 丹蔘 dān shēn 12g, 紅花 hóng huā 6g, 赤芍 chì sháo 6g, 牡丹皮 mǔ dān pí 6g

צמחים צהובים:

· 黃苓 huáng qín 6g, 熟地黄 shú dì huáng 12g

צמחים לבנים:

· 白豆蔻 bái dòu kòu 6g

צמחים שחורים:

· 黑芝麻 hēi zhī má 9g, 何首烏 hé shǒu wū 9g

צמחים ירוקים כחולים:

· 青皮 qīng pí 6g, 毛冬青 máo dōng qīng 6g,

ג’ לקחה את המרשם במשך כשלושה חודשים במקביל לטיפולי דיקור ותזונה שכללו מזונות בשלל צבעי הקשת. מחזור הווסת שלה חזר לשגרה חודשית, והיציאות קיבלו שגרה יומית. מצב רוחה השתפר ונראה שהיא חווה התחדשות בחייה. היא קיבלה אחריות חדשה בעבודה, יחסיה עם אמא הוטבו והיא החלה לצאת עם חבר. אני, למדתי מג’ שכדי לראות צבעים רבים צריך אור מלא. הבנתי שאם לא אאיר את יחסיי עם האנשים והמקומות אותם אני אוהב, היכולת שלי לראות ולהבין גוונים של צבע תצומצם. כמו כן, ג’ אפשרה לי לרשום מרקחת חדשה ובכך גרמה גם להתחדשות בעבודתי.

לדף הקורס רפואה סינית | צמחי מרפא