מגמת תיאטרון

במגמת תיאטרון באולפנא לאומנויות נחשפות הבנות לתחומים השונים הקשורים לאמנות הבמה- משחק, כתיבה, בימוי, תנועה, עבודה קולית ועוד.

במקביל לומדות הבנות נושאים עיוניים התורמים להבנתן את התחום. חלק עיוני זה בלימודיהן כולל את הנושאים הבאים: תולדות התיאטרון, צפייה מודרכת בהצגות, ניתוח מחזות ותיאטרון ויהדות. כל הלמידה במגמה נעשית תוך הדגשת השילוב בין תחומים אלה להשקפת העולם היהודית, הן בהיבט המעשי והן בהיבט המחשבתי אמוני.

דגש מיוחד מושם על הפיתוח האישי והיצירתי של כל בת דרך העיסוק בתחומי אמנויות הבימה השונים. מורות המגמה מלוות את הבנות בתהליך התבגרות האישי והיצירתי

בשיעור כתיבה דרמטית הבנות מתנסות בכתיבת קטעים דרמטיים – ודרכן הן לומדות על  המרכיבים השונים של המחזה (מקום, זמן, דמות, עלילה), כשלימוד זה מסייע לבנות הן בהבנה עיונית וניתוח של מחזות נלמדים והן בהעמקת יכולת הביצוע המעשית במשחק, בבימוי ובכתיבה. אחת ממטרות ההתנסות היא להכשיר את הבנות לכתוב בכיוון של תיאטרון יהודי ייחודי (בין היתר, בהשענות על טקסטים מהמקורות), בכדי לענות על החוסר הקיים בחומר תיאטרוני המתאים לנו. בכיתה י’ הבנות מעלות הפקה שהן כותבות בשיעור זה.

בשיעור בתולדות התיאטרון המטרה היא:

  1. הכרת מחזות מתקופות שונות מתקופת יוון הקלאסית ועד המאה ה- 20  וניתוחם.
  2. הכרת הרקע התרבותי –היסטורי מהן צמחו היצירות.
  3. לימוד אינטנסיבי של מחזות שנבחרו וצפייה בקלטות וידיאו של כמה ביצועים של אותו מחזה כדי להכיר בחשיבותו של הבמאי באינטרפטציה הבימתית.
  4. התנסות מעשית: מיני –הפקות הקשורות בחומר הנלמד.
  5. היכרות עם הזרמים המרכזיים בתיאטרון ואת קווי ההתפתחות המרכזיים בתולדות התיאטרון.

בשיעורי משחק המטרה היא להעמיק ולפתח את כשרון המשחק כאשר הדגש הוא על עבודה בפיתוח חושים, מודעות לבמה, דיוק בפרטים, ניתוח דמויות והעמדתן על הבמה, קונפליקט בין דמויות ובתוך דמות אחת, ועבודה על טקסט.

בשיעור צפיה ושפת תיאטרון עוסקים בניתוח מרכיבי הפקה שונים וביחסי הגומלין ביניהם (משחק, בימוי, תפאורה, תלבושות, תאורה, סאונד, ע”י מומחים בתחומם).  ניתוח הצגות שונות ומגוונות בהן הבנות צופות, ניתוח מושגים בתיאטרון, ז’אנרים וסגנונות.

הפקות גמר

בכיתה י ,ובכיתה “א הלימוד המעשי מיושם בתרגילים שונים לבחירת המורה ,הם מהווים הערכה חלופית .   והם 30% מהציון לבגרות.(מונולוגים דיאלוגים עפ הנושא הנלמד)

בכיתה י”ב – מועלית הפקה של מחזה כאשר הבנות נוטלות חלק גם בצד המשחקי וגם בתפקידי ההפקה השונים  (בימוי, עיצוב תפאורה, תאורה, תלבושות, מוסיקה וכו’ )

הציון על ההפקה מהווה 50% מהציון לבגרות.

בגרות עיונית

בכיתה י”ב הבנות נבחנות בבגרות עיונית (בכתב) בנושא תולדות התיאטרון ,הבגרות הינה מבחן פנימי שמחברת המורה בהתאם לנלמד, וציונה מהווה 20% מהציון הכללי לבגרות.