לפרטים 1-800-280-281
תואר ראשון ושני יראת 08-8511572 לומדי המשך והסבה מלי 08-8511513

דבר תורה- פרשת משפטים

הביטויים: פרשת משפטים.

עין תחת עין ("נקמה! מה שעשית לי אעשה לך"! )
עבד נרצע ("הוא מרגיש בעבודה כמו עבד נרצע").

פרשתנו עוסקת בדיני נזיקין.
מה דינו של אדם שהזיק את גופו של חברו.
לכאורה, עפ'י התורה,התשובה ברורה, הנה הפסוקים:
וְכִי יִנָּצוּ (יריבו) אֲנָשִׁים… וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ. עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן יָד תַּחַת יָד רֶגֶל תַּחַת רָגֶל. כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה פֶּצַע תַּחַת פָּצַע חַבּוּרָה תַּחַת חַבּוּרָה.
מה שעשית לחברך-יעשו לך.
נקמה!
מכאן בא הביטוי הנ"ל.
אך אל דאגה,זה נשאר רק בביטוי.
חז"ל לימדו אותנו כי כוונת התורה היא לשלם כסף על הנזק. דמי עגמת נפש, דמי ריפוי, דמי אבטלה, דמי בושה ועוד.
כי הבינו שאין כל טעם בנקמה. הוצאת העין למזיק,לא תביא תועלת לנפגע.

אם כן מדוע כתבה התורה את מה שכתבה?
זאת, כדי לומר לנו שהמעשה שעשה הפוגע הוא חמור מאוד והיה ראוי לעשות לו כפי שעשה, אך לא נפגע בו ,כי בפועל זה לא יביא תועלת.
עבד נרצע
בימינו הגנב נכנס לכלא.
התורה דוגלת בחינוך מחדש.
משפחה אומנת שאצלה יעבוד הגנב במשך 6 שנים,
בכסף שירוויח יחזיר את מה שגנב וגם יראה מקרוב איך נראית משפחה נורמטיבית ובעצמו יקים משפחה.
לא פלא שאחרי 6 שנים נוכל לשמוע מה"עבד" את המילים הבאות:
אָהַבְתִּי אֶת אֲדֹנִי אֶת אִשְׁתִּי וְאֶת בָּנָי לֹא אֵצֵא חָפְשִׁי !
וְהִגִּישׁוֹ אֲדֹנָיו אֶל הָאֱלֹהִים וְהִגִּישׁוֹ אֶל הַדֶּלֶת אוֹ אֶל הַמְּזוּזָה וְרָצַע אֲדֹנָיו אֶת אָזְנוֹ בַּמַּרְצֵעַ וַעֲבָדוֹ לְעֹלָם. (הכוונה עד שנת היובל)
איזה פער אדיר בין הגישה כיום לבין הגישה החינוכית של התורה!!

שבת שלום,
דניאל דויטש